Farliga Tankar

Fria funderingar utan politisk korrekthet

Är alla åsikter värdefulla?

leave a comment »

I en artikel på Allehanda.se skriver Sara Parkman ” Alla åsikter är värdefulla, men när ordens nyans är blodröd och handlar om att skapa barriärer mellan människor går det inte längre. Vi måste säga stopp. Tack, men nej tack”. Jag kommenterade att jag inte upplever att det faktiskt är så, och att det finns en motsägelse i resonemanget. Om alla åsikter verkligen är värdefulla så borde dessa släppas fram. Det kan förstås gå överstyr och bryta mot lagstiftningar, men det är en annan juridik än den lagstiftning som yttrandefriheten lyder under.

Men det är inte det som är det intressanta här utan den något överhettade DELETE-knappen som Allehandas moderator var snabb att trycka på. Jag argumenterade för alla världens folk och dess lika rättigheter. Jag skrev exakt vad jag tycker, nämligen att vi har en underbar mångfald av olika folkgrupper och kulturer i världen och att dessa är värda att slå vakt om, utan inbördes prioritering. Som exempel nämnde jag de tillfällen då röster höjs för att skydda någon befolkning i Amazonas djungler. Ja, jag tycker att dessa folk ska skyddas. Utan tvekan. Vi ska skapa förutsättningar för att dessa folk ska få fortsätta existera, utan yttre hot och påverkan. Jag tycker även att olika hotade djur ska få fortsätta existera. Inget av det underbara och vackra i vår globala mångfald ska prioriteras bort.

Det här blev visst för mycket för Allehanda, så mina kommentarer raderades. Förmodligen var det någon form av ”rasism”, gissar jag, för jag anser ju nämligen att inget folk ska ha en högre status än något annat utan alla – precis alla – folk ska få vara lika stolta över sitt kulturella arv. Jag har i mitt yrkesliv träffat många invandrare som inte har några som helst problem med att förvalta sitt arv och inte heller vara stolta över att vara de nationalister de faktiskt är. Men det är förvånansvärt tyst då invandrargrupper driver nationalistiska åsikter om sitt eget folk. Då är det helt plötsligt inte ”rasism”. Kurder har i årtionden kämpat för ett eget land för sitt folk, utan att bli anklagade för ”rasism” eller ”främlingsfientlighet”. Det är ingen som säger att kurder ”hatar” på grund av sitt ställningstagande. Varför?

-Vi kurder vill ha ett eget land för alla kurder! – ok

– Vi svenskar vill ha ett eget land för alla svenskar! – inte ok

Är det så här principen om ”alla människors lika värde” praktiseras i verkligheten? Ska vi välja ut vissa folk i världen och erkänna dem vissa rättigheter som vi inte erkänner andra folk? Ska vi kanske säga att folken i Amazonas ska vi hjälpa och skydda, kurderna ska få ett eget land, inuiterna bör vi tillskriva vissa rättigheter – men andra folk ska inte ha samma rättigheter? Om det är så att vi på grumliga grunder, förmodligen etniska, ska peka ut vissa folk i världen och säga: ”-De här folken ska ha de här rättigheterna, men de där folken ska ha andra rättigheter!”, så vill jag ha väldigt bra motivering. Annars får någon reda ut vad begreppet ”rasism” betyder, egentligen.

Mitt ställningstagande är i alla fall klart: alla världens folk ska erkännas samma och lika rättigheter. Punkt.

Written by farligatankar

2 september, 2011 den 13:56

Kommentera

